Традиционен зимен пешеходен поход в чест на Апостола на Свободата - В.Левски
19.02.2005 - 20.02.2005

Традиционен зимен пешеходен поход в чест на Апостола на Свободата - В.Левски с поклонение пред паметника и къщата-музей на Апостола и изкачване на вр."Левски"(Амбарица)2166м.н.в.
Традиционният ни сборен пункт бе отново гр.Нарлово и отново по традиция се засякохме с туристите от Ст.Загора пред паметника на Левски в центъра на родния му град. Не липсваха и скинарите, които се изчакваха и събираха в околностите на ж.п.гарата, откъдето вкупом да се отправят към централната част. Нашата група обхвана отново "фенове" от разни посоки на страната- Евгени, Данчо Върбанов,Данчо Щерев и Боряна Люцканова потеглихме от Търново с вярното "Рено". Прибрахме пътьом Асен от Габрово и избързахме към Карлово където трябваше да посрешнемАнито и Павлина. По пътя изневиделица се появи и Румен, научил в последния момент и почти сънен се изстреля направо в Сопот.Както си му е редът минахме през центъра на Карлово.Свещичка в църквата и поклонение пред гроба на Гина Кунчева/който е забравил-майката на Левски/, снимка и поклон пред паметника и пред родната къща на Апостола и бързо се отправихме към Сопот. След последното зареждане с провизии се озовахме при долна станция на лифта. При чудисно време се възползвахме отново от благата на цивилизацията и с благодарност се озовахме бързо на междинна станция, заедно с няколко планеристи които отново бяха обсадили поляната пред лифта.При плитък и фирнован сняг поехме нагоре, покрай "Пресечен камък" продължихме нагоре през увеличаващия се сняг, който над горна станция стигаше до 50-60 см.Почти по график към 14ч. бяхме пред х."Добрила". Обновена, с предверие,просторна столова, кухня, парно, ламперия хижата се е превърнала в кукличка в сравнение с това което познавахме. До 15ч. отпочинахме, хапнахме и се приготвихме за атака към върха. Асен и Поля дезертираха привлечени от възможността да покарат малко ски, а останалите запалзяхме нагоре. Данчо Върбанов направо се изстреля по вертикалата и скоро го загубихме. Останалите почти в
комплект , в спокойно темпо прехвърляхме кол след кол при чудесно за мястото и сезона време. Под върха срещнахме вече връщащият се "състезател" но придуман за снимки и прочие отново се обърна към върха. Предупрежденията за поривист вятър си бяха абсолютно точни и на върха освен за снимка нямаше друга алтернатива. В най високата част си беше студено от вятъра и с преминаваща рядка мъгла, колкото да скрива разкошнта панорама на която толкова пъти сме се любували.След по-малко от час бяхме в хижата с приготовления за вечеря, а там стана красота. Любезният ни домакин събрал масите, извади трушия и баница,а не след дълго след дипломатично подпитване за песни и свирки измъкна китара и тамборика и се почна ред песни, ред хора та за някой до два през ноща....... По предварителната уговорка , но почти като в песента:"казахме във седем, станахме във осем",при чудесно, слънчево и тихо време, "тръгнахме към девет" в посока по лятната пътека за х."Левски". След среща с големите преспи( в които за срам,мъка,с увеличаващи се проклятия и прочие затъвах определено аз, завиждайки на отаналите носещи се като пипируди напред) с подсечки и пресечки, излязохме на близката "Шейтан мандра", от там в южна посока я пресякохме и се спуснахме през красивата северозападна окрайнина на "зли пролаз", зад нас се откри с цялото си величие вр."Левски"(Амбарица), на изток просветляваше вр."Равнец" ,на запад мрачния обрасъл вр".Добрила" а пред нас се изправяше сопотския"Голям Купен" покрит с борова гора в която ни предстоеше да пролазим през преспи и навявания( но найсе, пак аз пухтях отзад заринат на моменти до кръста и проклинайки идеите които ми идват в главата за премиери и преживявания.Важното ,че на болшинството им беше страхотно- на мен по-късно) Прехвърляйки и "Малкия Купен" се озовахме на сравнително плавно спускащ се страничен ръб-"Остро бърдо". Лекото спускане и появилите се ловци (за вреден дивеч гонещи диви прасета), с които се забавлявахме отдалеч направиха слизането неусетно.Излязохме над манастира, като
се увлякохме по лявото разклонение на бърдото. Пътеката изчезна,Данчо Върбанов пак отпраши- този път надоло по някакъв сипей и не след дълго-както потвърди се озовал край манастира. Ние си врътнахме през гората и след малко лутане излязохме на разкошна широка пътека слизаща към града. Любувахме се на хубавото време, минзухарите, на планеристите ,един от които дойде буквално на метри от нас за да ни поздрави.Към 14.ч. бяхме пред манастира. Почивка, миене, по колите. Румката отпраши за близкия гр.Баня да се топне в минералния басеин а ние се отдадохме на традицията ,"да поседнем- в случая на кафе, преди тръгване".Разделихме се с пловдивчанките които останаха да си чакат влака а ние потеглихме за Търново. Но ЧУДО, наближавайки гр.Шипка видяхме коли пред станалата прословута могила "Голяма Косматка" . Асен настоя да се отбием и ние, аз бях готов да се обзаложа ,че е невъзможно да работи , но не познах. Отвори ни се шанса спокойно уредника да ни разведе да разгледаме и да ни разкаже с подробности за уникалното откритие от м.октомври 2004г . Доволни , продължихме към дома. На вр.Шипка прибрахме един укаснял планерист заГаброво- задочен познат на Асен. Преизпълнени с красоти, понаправили и малко добрини си пристигнахме в Търново.
ПОЛЕЗНА ИНФОРМАЦИЯ:
- лифта на Сопот работи при група от 10 души - цена 4 лв. само до междинна станция.
- х."Добрила" цена 6лв., за чл.БТС-5 хижар -Атанас Пещерлиев, много готин, свири, пее и прочие, тел:048806581
- Тракийска могила"Голяма косматка" - работи при хубаво време от 9 до 17ч и през зимата с почивни дни- понед. и вторник, тел. за справка 0899697425 - С.Димитров