Пешеходен туризъм

маршрути | четива | връзки | песни

Маркирани туристически пътеки в района на град Трявна
и хижа “Кръстец” в Тревненска Стара планина

1. “По пътя на Четата на Капитан дядо Никола(5ч.30м.)
Изходен пункт е автоспирката на с.Милевци(650м.н.в.). Маршрута е маркиран с жълт цвят и започва зад автобусната спирка в североизточна посока. Върви се сред равнинна и открита местност по коларски път(15 мин.), след това се спуска в широколистна и иглолистна гора(25 мин.). Влиза се в покрайнините на гр.Трявна ул. “Асеневци”, след това по ул. “Люляк” се изкачва сравнително стръмен участък в западна посока и пътека пресича направо асфалтовият път. Маршрута излиза от града в южна посока по асфалтов път и заравня под с. Койчевци(40 мин.), след това се спуска стръмно на долу(след като излезе от асфалтовия път) до ул.”Тепавици”(45 мин). От там се продължава в южна посока до кв.”Тепавици”(55 мин), след това се продължава покрай Тревненска река до кв.”Божковци”(1ч.20м.). Пресича се реката и се продължава по асфалтовия път за гр.Плачковци. Преди гр.Плачковци пътеката се отклонява по пътя за с.Енчевци(1ч.50м. и 550мнв) в югозападна посока. Минава се през с.Киселковци и с.Енчевци(2ч.40м.) в сравнително равния участък. След разклона за с.Маруцековци пътя преминава в лек наклон, преминава се през селото и се продължава по асфалтовия път. В края му(3ч.20м.) , се завива в южна посока стръмно на горе по горските пътища. Участъка е обрасъл с млади дръвчета, а в подножието на вр.Мъхчаница(3ч.20м. и 1000мнв.) на 150метра от билото е обрасъл с капини и коприва. Излиза се на маршрут № 4 (с.Боженци-х.Бузлуджа), продължава се в северна посока към с.Боженци и от вр.Улеите (3.40ч. и 937мнв.), пътеката се спуска стръмно на запад и се влиза в кв.Априлов на гр.Габрово(4ч.). Минава се през кв.Етъра, кв.Болтата и се пристига в кв.Палаузово за 5ч.30мин.
Капитан дядо Никола-Филиповски, който на 29.юли.1856г. в Лясковския манастир св.”Петър и Павел” е развял знамето на извоюваните права “Хатихумаюна”, с още 13 четници. Подгонен от турците той бяга през с.Драгижево, с.Церова кория, Капиновски манастир, с.Средни колиби, с.Въглевци, с.Вонеща вода, с.Белица, с.Милевци, гр.Трявна(Качаун дере), под вр.Килимявката, кв.Тепавиците, кв.Божкоци, с.Енчевци, с.Маруцековци, под вр.Мъхчаница, вр.Улеите, кв.Априлов,Чарково, Соколски манастир,кв.Етъра и води сражение на кв.Палаузово. Там е разбита четата му и той бяга обратно към гр.Трявна, през с.Жълтеш. По пътя се укрива в с.Дончевци, където е предаден и на 2.август.1856г. е убит от турските заптиета.

2.гр.Трявна – с.Боженци(490мнв.),Черни връх)(779мнв.)(2ч.)
2.1. Зелена маркировка.От Часовниковата кула се тръгва по старинната улица и след 100м. в дясно се изкачва нагоре, като веднага след прелеза се завива в ляво(5мин.) . Пътеката започва леко да се изкачва в западна посока към с Веленци по асфалтов път. Минава през м.Зеленика(40мим), с.Новаковци и с.Веленци(1ч. и 620мнв.) след селото прехвърля билото(1ч.5м. и 680мнв.) и се събира с маршрут 2.2., като се спуска надолу до м.”Чукаря”(1ч.30м.) където се събират трите пътеки 2.1.;2.2.и2.3. Тази маркировка продължава на север до вр.Черни връх (2ч. и 779мнв.)

2.2.Синя маркировка. От Часовниковата кула се минава Старинния мост и се завива в дясно, след това в ляво към х.к.”Бръшлян” (15мин. и 500мнв.). От там се продължава в западна посока по открито било, върви се около 1ч.5мин. и пътеката се събира с маршрут 2.1. двете маркировки се спускат до м.”Чукаря”(1ч.30м.). След това пътеката продължава към с Боженци минава покрай чешма (1ч.40м.) и се пристига в селото за 2 часа.

2.3.Жълта маркировка. От Часовниковата кула до х.к.”Бръшлян” се дублира с маршрут 2.2. от там се спуска в северозападна посока по коларски път към езерото, над него завива на запад по пътека и заравня до пещерата “Змеева дупка”(която остава в ляво 25мин. и 470мнв.), след това се изкачва стръмно под с.Хитревци(30мин.), заравня и след малко излиза на асфалтов път към с.Генчевци(45мин. и 605мнв.). Преди да се излезе от селото от дясно остава пещерата “1300 години България”(50мин). Върви се в сравнително равен и открит участък(1ч.15м.) по коларски път и се достига пещерата “Марина дупка”(в дясно), след това пътеката се събира с маршрутите:2.1. и 2.2. и с 2.2. продължава до с.Боженци- 2ч.

3.гара Кръстец(890мнв.) х. Кръстец – х. Бузлуджа(6ч.30м.). Маршрута е с червена маркировка. Той е част от маршрута вр.Ком-н.Емине (с обща дължина 700км.) по билото на Стара планина.
От гр. Трявна с влак до гара Кръстец. Маршрута започва северно от ж.п.г. Кръстец по асфалтовия път до рудник “Лев” сравнително равен участък (10мин.). След селището се завива в дясно ( западна посока ) , като се започва постепенно изкачване и в последствие по-стръмно до пресичането на почвения път за х.”Българка”( 50 мин.) в м.”Малините”. Там се тръгва по пътя за хижите: “Армеец”, “Планинец” и “Ивайло” и след 5мин. се отделя в ляво по пътека, за да излезе пак на пътя за х.”Българка”. Пътя е равен до х. “Българка” (1ч.40м. и 1060мнв.).Пътеката продължава по почвен път, който леко се изкачва, за да започне подсичането на върха в м.Предела, след това заравня (1ч.50м.). След като се върви около 2ч. Маршрута продължава по пътека стръмно на долу и пресича малък поток . От него започва изкачване в подножието на вр.Българка(1445 метра н.в.) в малко иглолистни дървета и широколистна гора. Преди бабината Райкина чешма наклона става още по-стръмен. Там се пристига след 2ч.50м.,изкачването продължава още 10мин. и пътя заравня за да подсече вр.Българка от северна страна. Пътя продължава в западна посока и е почти равен, но на места има леки изкачвания и спукания. До м.”Мъхнатите скали” (1312мнв.)се пристига за 4ч., от там започва леко изкачване до вр.Бедек(5ч.) на 1488м.н.в., който се подсича северно.След него пътеката завива в южна посока и подсича останалите върхове от реда “Бедеците”(вр.Караджоолу) съответно западна,източна и западна страна( в зимно време се върви по билната маркировка обозначена с колове и се минава през всичките върхове). На х.Бедек

се пристига за 5ч.30мин. От нея се продължава в западна посока по асфалтов път, който подсича вр.Атово падало и продължава до х.Бузлуджа (6ч.30м.).

4.Гр.Трявна – х. Бузлуджа(11часа). Със синя маркировка.
Гр. Трявна - с.Боженци е по маршрут 2.2. ( с продължителност 2часа).
От с.Боженци пътеката се изкачва стръмно на горе в южна посока през предимно иглолистна гора до билото над с.Торбалъжи(20мин.), там завива в ляво по почвен път и заравня в открита местност в източна посока и след около 500 метра завива отново на юг (с цел да се избегне неприятното спускане и изкачване през с.Торбалъжи). Пътя продължава до авто- спирка “Сечен камък”(30мин. и 707мнв.). От там маршрута е пак южно, в ляво от паметника на убитите антифашисти по коларски път (бившия римски път, който е свързвал римските градове Нове и Верея, продължаващ до вр.Бедек). Подсича вр.Овчар(869мнв.) в м.Кашенската или Ловната чешма (50мин.), след това маршрута е сравнително хълмист с изкачвания и спускания. Завива на запад, като подсича северно вр. Горни Маренци (1ч.30м. и 861мнв.) преминава се над с.Горни Маренци. Там пътя завива отново на юг (1ч.50м.) и продължава по пресечен терен, в който се изкачва стръмно на м.Вельовото (2ч.30м. 870мнв.). На запад на 500метра се вижда с.Ганчовци, продължава се по билото в югозападна посока с леко спускане, което в края си е по-стръмно(2ч.50м.), там отново се продължава в южна посока в м.Горната кория(това е нисък участък от билото в дясно има коларски път, по който на 100метра има чешма, а в ляво пътеката за с.Енчевци). Маршрута продължава с леко изкачване до вр.Улеите(3ч.10м. и 937мнв.), където се продължава с незабележимо спускане до подножието на вр.Мъхчаница (3ч.30м. около 900мнв.). Тука маршрута има два варианта:
А) През вр.Мъхчаница(1157мнв.) на право и на горе, от където се вижда Стара планина от вр.Бедек до вр.Ботев
Б)Малко в ляво през къпинак и коприва се продължава по Римския път. По него има паднали дървета и обрасли площи, които затрудняват предвижването. Преминава се през м.Руски лагер, където има каптаж с вода (5ч.).
Двата маршрута се събират на Папратливата поляна(5ч.30. и около 1000мнв.). От Папратливата поляна се спуска маршрут №5. Там се намира паметника в чест на българската победа над византийците през 1190г. Българската войска предвождана от Цар Асен I, окончателно разбива византийците на император Исак II Ангел, който по чудо се спасява в с.Трън. А северно от него на 200 метра се намира Йововската чешма.
Маршрута продължава на юг по почвен път и след 10минути се излиза от него за да се изкачи стръмния вр.Турлата(1204м.). След като се изкачи вр.Турлата (6ч.30м.), за около 30мин. се изкачва вр.Карабогдан(1230м.). Пътеката продължава към вр.Бедек, където в подножието му се намира чешмата с деветте чучура(7ч.). От нея пътеката продължава в югозападна посока до изкачването на билото на Стара планина(7ч.30м.). Tам западно от вр.Бедек, маршрута продължава пaралелно с маршрут №3 до х.Бузлуджа.

5. Гр.Трявна-х.Бузлуджа(6часа), с жълта маркировка (маркиран е само участъка гр.Плачковци- “Папратливата поляна”, за да не се наслагват маркировки).
От гр.Трявна се върви по маршрут №6 до гр.Плачковци(510мнв.). От центъра му (сградата на Съвета) , започва маркирания участък към с.Късовци(570мнв.) в югозападна посока. В с.Късовци се пристига за 30мин. и се преминава моста под училището, където пътеката продължава стръмно нагоре в западна посока, след два остри завоя. Продължава през м.”Суходола” и се изкачва на билото, по което се пристига на Папратливата поляна(2ч.). От там се продължава по маршрут №4.

6. Гр.Трявна-х.Българака(5часа).Синя маркировка.
Изходен пункт е Часовниковата кула в гр.Трявна. Маршрута тръгва към р.”Чучура” и го подсича, като излиза на ул.”Тепавици”. Там се събира с маршрут №1 и продължава с него до разклона за с.Енчевци, тука двата маршрута се разделят и се продължава за гр.Плачковци(1ч.10м.). От центъра на града (сградата на Съвета) се тръгва в южна посока покрай ж.п. линията, която след 10мин. се пресича и се върви около 200метра, където в дясно се излиза на пътя за с.Кръстец. От разклона за с.Радевци се отбива (2ч.). Минава през с.Радевци (2ч.30м. и 620мнв.) и с.Гръбчево (3ч. и 680мнв.). Там са разположени бившите общежития на миньорире работили по вренето на Буров. След вододайната зона в дясно пътеката се изкачва стръмно на горе. На х.Ивайло (940мнв.) се пристига за 4ч.10мин., след нея се преминава покрай х.Планинец и х.Армеец. На х.Българка(1060мнв.) се пристига за 5 часа.

7. Гр.Трявна-х.Грамадлива (9 часа). Маршрут със синя маркировка
Изходен пункт е Часовниковата кула на гр.Трявна. Тръгва се южно към х.”Ралица” и малко преди него се отбива към к.”Чичо Томовата колиба”. Минава се през него и продължава нагоре за с.Койчевци(40мин). Изкачва се на вр.Келимявката(55мин и 749мнв.) и от нея източно-югоизточно се пристига в с.Престой(1ч.15м. и 705мнв.). Продължава се югоизточно по пътя за с.Станчов хан и над с.Бахреци(710мнв.) на острия завой южно се отделя към вр.Ковачка (810м.). Подсича го от северната страна и завива надолу в източна посока към с.Дамяновци(3ч. и 590мнв.). След селото се спуска отново на асфалтовия път за с.Станчов хан и се продължава в югоизточна посока. В с.Станчов хан(500мнв.) се пристига за 3 ч.40м. От там се продължава по пътека в североизточна посока за с.Свирци(4ч.20м. и 600мнв.). Над селото се продължава по макадан отначало в североизточна посока, а след това в югоизточна. Пристига се на разклона за вр.Белновръх(854м.) и пътя, който го подсича покрай мината(5ч.10м.) и двата пътя са маркирани:
А)През вр.Белновръх се тръгва в източна посока, забележителното са скалните образувания, между които са “Бабата” и “Дядото” от върха се продължава по пътека в южна посока по билото. Преди вр.Пролука се събират двата пътя.(Самия връх е сечище обрасло с къпинак и е трудно проходим).
Б)Пътя започва да подсича вр.Белновръх в югоизточна посока, като постепенно преминава в южна изкачва се на билото пред вр.Пролука(791мнв.), където се събират двата пътя.

Вр.Пролука(791мнв.) леко се подсича от източна страна(6ч.25м.). След това леко се подсичат от запад съответно вр.Ливашка чука(752мнв.) и от изток вр.Върбанов чукар(829м.)(7ч.10м.). Тук се събира с пътеката от гара Кръстец за
х.Грамадлива (маршрут №9) и двата маршрута продължават заедно. Маршрутите продължават в източна посока по сравнително равен терен до вр.Клъшки чукар(946м.). От тук до вр.Грамадлива(948мнв.) след малко спускане се върви по равен терен, като върхът, след като се подсече от север, пътеката се спуска стръмно към х.Грамадлива(9 часа и 830мнв.). На 250митра от нея се намира и х.Химик.

8г.Кръстец /хижа Кръстец/- вр.Кръстец (30мин.). Маршрута е с жълта маркировка.
До гара Кръстец се пристига с влак. Тръгва се в западна посока, по пътя за гр.Плачковци, след 10 мин. маршрута се отделя по пътя за с.Бъзовец в северна посока, а след 20мин. маршрута продължава по почвен път в ляво западна посока. В подножието на върха отново се завива на север и се изкачва на самия връх.
На вр.Кръстец(1007,5мнв.) се намира параклис, който е построен в чест на престоя на мощите на Св. Иван Рилски Мощите са пренесени през 1195г. по заповед на Цар Асен I от гр.София в гр.В.Търново и престояват на върха 7 дни.
Забележка: Сега маршрута е маркиран до гр.Плачковци, от ТД,,Академик’’- град В.Търново

9.г.Кръстец /хижа Кръстец/-х.Грамадлива(4ч.30м.) Червена маркировка.
Маршрута е част от прехода вр.Ком-н.Емине (700км.) по билото на Стара планина.
Изкачва се от гара Кръстец в източна и в североизточна посока сред иглолистна и широколистна гора по почвен път. След това се излиза на открито било (30мин. и 930мнв.) и асфалтов път. До единичната постройка, маршрута продължава североизточно в ляво по пътека и рязко се спуска към р.Габрищица. Пресича я (1ч.) и се върви покрай нея, след това пътеката продължава стръмно нагоре (1ч.10м.), отначало на север и след това на североизток до изкачването на вр.Муржов Лом (882м.). Върхът се подсича северно (2ч.) и се продължава североизточно към вр.Върбанов чукар(829м.), върхът преди да се изкачи, се подсича южно (3ч.).
Тука маршрута се събира с маршрут №7 и двата продължават заедно до х.Грамадлива(4ч.30м.).

10.”Пътя на Тревненската чета”(5ч.30м.). Частта е с зелена маркировка.
От гр.Трявна се тръгва по маршрут №6, а на ул.Тепавици и с маршрут №1.
Преди табелата за гр.Плачковци се отделя за с.Енчевци, по маршрут №1.
От с.Енчевци след моста за с.Маруцековци, маршрута продължава по пътека в западна посока, в дясно от пътя. Този участък е маркиран с зелен цвят
Изкачва почти стръмна пътека до билото в м.Горната кория. От тука, маршрута се събира с маршрут №4 и двата продължават до вр.Улеите(937мнв.). На върха се
събират отново с маршрут №1 и до кв.”Палаузово” се продължава отново по него.
Забележка:Маркирана е малка част от него, за да се избегне наслагването на маркировки.